КУЛИНАРЕН БЛОГ ЗА СУРОВОЯДСТВО,ВЕГАНСТВО И ВЕГЕТАРИАНСТВО

понеделник, 18 август 2014 г.

Венец от просо със зеленчуци / Wreath of millet with vegetables /

 

 Под името просо са известни много житни растения със съцветие метлица и обли, най - често дребни зърна.Между истинското просо и соргото има различия.
   Обикновеното просо / Panicum miliaceum  / в Средна Европа се отглежда само понякога.Познати са подвидове с различни метлици - от разпръсната до топчеста, като почти всички имат обли зърна.По всяка вероятност обикновеното просо произхожда от сухите райони на Индия.Оттам се е разпостранило в Китай, за което се споменава в запазени древни ръкописи.В древен Китай обикновеното просо било основна храна.За негова изходна форма се смята дивото просо / Panicum  spontaneum /, което е широко разпостранено като плевел в посевите от културно просо.Обикновеното просо е много чувствително към късните пролетни студове.То е топлолюбиво , има къс вегетационен период / от засяване до узряване - около 3 месеца /.Подходящо е за засяване в сухи области с късо и топло лято.
    Към просото принадлежат и африканското просо /Penisetum  spicatum  / с цилиндрични съцветия, което се култивира в Африка, арабските страни и Индия, елеузине /Eleusine coracan  / с много сенниковидни сложни съцветия, разположени на върховете на стъблата, разпространено в Африка, Индия, Китай и Япония.Други видове са японското просо / Echinochloa frumentacea  /, което има съцветие лъжлив клас и се отглежда предимно в Индия, Китай и Корея, и тефът / Eragrostis  tef  / със силно разпръсната метлица и много малки семена , който се отглежда в Етиопия, Южна Африка и в северните райони на Южна Америка.
    Всички видове просо са превъзходна храна Зърната се смилат и от тях се приготвя булгур, каша или супи.От брашното се приготвят хлебни питки като се смеси с пшенично.Още от древни времена в Африка се приготвяла бира от просо.
     В България преди години бозата е приготвяна само  от просо.То съдържа много силициева киселина.Полезно е за костите, кожата, косата, ноктите, зъбите.50 грама просо покриват дневната нужда от желязо, а 100 грама - дневната нужда от флуор.
Просото се приготвя както ориза и може да служи за основно ястие, гарнитура или десерт.
Аз го приготвям в съотношение с вода 1 : 3.Вари се в кипяща подсолена вода 6 минути.Сваля се от огъня и се оставя под капак докато изстине и поеме всичката вода.Може да се завие с одеало.Аз добавих масло от гроздови семки - 3 с. л.,чубрица и червен пипер / след като свалих от огъня /.За тази рецепта използвах 1 1/4 ч.ч. сухо белено просо, но количеството му зависи от големината на формата, в която ще се постави.Моята форма е малка и това количество беше достатъчно.
    Изстиналото просо поставих във форма с дупка в средата .Обърнах върху поднос и гарнирах с пресни броколи.Но може да се гарнира с различни зеленчуци - пресни или сварени на пара.
   Да ви е сладко !


Сурово  белено  просо

Поставяне  на  свареното  просо  във  формата

Просото  в  готов   вид


 

Няма коментари:

Публикуване на коментар