КУЛИНАРЕН БЛОГ ЗА СУРОВОЯДСТВО,ВЕГАНСТВО И ВЕГЕТАРИАНСТВО

сряда, 23 юли 2014 г.

Здравословни начини на готвене / преходна диета / / Healthy Cooking - transitional diet /

Ето няколко начина  за топлинна обработка на храната, които могат да се използват при преходни диети към чисто суровоядство или преход между готвена и по-голямо количество сурова храна.
     Суровата храна трябва да заема 50%-60% от дневното меню / в най - лошия случай /, за да може организма редовно да се снабдява с всички необходими за нормалното му функциониране витамини, ензими,микроелементи.
1.БЪРЗО  ПЪРЖЕНЕ  В  УОК  ТИГАН - дълбокият тиган е произлязъл от Изтока и се използва от векове.Пърженето в дълбок тиган за кратко време на силен огън запазва повечето витамини и минерали.
2.ЗАДУШАВАНЕ  НА ПАРА И  ПЕЧЕНЕ - новите фурни използват циркулиращ горещ въздух за задушаване и печене.По този начин могат да се приготвят бързи здравословни ястия.
3.ГОТВЕНЕ  ВЪВ  ФУРНА В ЗАКРИТ  СЪД - при този бърз метод се използва много малко вода 1-2 с.л. и 1/2 - 1 с.л.зехтин,соев сос,подправки.Зеленчуците са настъргани или нарязани на дребни кубчета.Готвенето е на бавен или умерен огън.
4. ГОТВЕНЕ  В  ТЕНДЖЕРА  ПОД  НАЛЯГАНЕ - в тенджерата под налягане можем успешно да задушаваме продуктите в малко вода и мазнина, както и да варим сарми или други ястия,използвайки решетка за пара.В този тип тенджери могат да се приготвят трудно сваряемите бобови култури,както и ястия от леко задушени зеленолистни зеленчуци.
    След като вентила започне да изпуска пара, температурата се намалява и се засичат минутите,необходими за приготвяне на ястието.Когато всичко е готово,махаме тенджерата от огъня и оставяме да изпусне парата.В случаите, когато има опасност от високото налягане тенджерата да избухне / да започне изтичане на течност от приготвеното ястие / веднага я охладете под течаща вода,за да спадне налягането.
5.ВАРЕНЕ  НА  ПАРА   - по този начин могат да се приготвят зеленчуци,плодове,зърнени храни,риба.Използва се специална тенджера за варене на пара.Тя представлява няколко емайлирани или пластмасови съда с дупки по дъното за проникване на парата.В най-долният отдел на тенджерата има отделение за водата.Някои тенджери са снабдени с таймер за посочване на минутите за приготвяне на ястието.
    При липса на такава тенджера може да се използва емайлирана решетка или гевгир,които се поставят в обикновена тенджера.Има една старинна технология за варене на пара.Поставете няколко гладки речни камъка в чугунена или друга тенджера с дебело дъно.Върху тях поставете дървена поставка или дъно от плетена кошница.Налейте вода до нивото на камъните и поставете продуктите в кошницата.
   Зеленчуците могат да се оставят леко хрупкави,а плодовете само леко да омекнат.
6. ГОТВЕНЕ В ЧУГУНЕНА  ТЕНДЖЕРА - чугунената тенджера е много удобна за приготвяне на различни ястия,тъй като идеално запазва топлината.Тя се почиства лесно, обикновено веднъж седмично.За да я подготвите за работа, покрийте дъното и с плоски камъни или решетка,за да не изгарят продуктите.
   Зеленчуците внимателно се почистват с четка от естествен косъм, кората им трябва да се запази.Времето за печене е различно.Ако са тънко нарязани зеленчуците са готови за 8 минути.Едри глави цвекло,картофи,моркови,сладки картофи са готови за 1 час.Ябълки,тиква,пащърнак,зелен боб,царевица с кочана,земна ябълка - за 1/2 час.
ВАЖНИ   СЪВЕТИ  ПРИ  ПРИГОТВЯНЕ  НА ЗЕЛЕНЧУЦИ :
1.Зеленчуците винаги трябва да се приготвят с най-малко количество вода, за да се запазят защитните им елементи.Готвенето на пара,пърженето за кратко в уок -тиган на силен огън,печенето за кратко са за предпочитане.
2.Не махайте капака на съда ,докато се готвят зеленчуците.Ако отворите капака,парата се загубва,а тя съдържа витамини и минерали.Водата в зеленчуците се изпарява.
3.Консумирайте зеленчуците леко хрупкави.
4.Не използвайте сода за запазване цвета на зеленчуците,тя разрушава някои от витамините.
5.Нарязвайте зеленчуците малко преди готвенето,тъй като губят бързо витамин С.
6.Не оставяйте нарязаните зеленчуци във вода,бързо се разтварят и загубват минералите.
7.Използвайте тенджера,направена от тежка,неръждаема стомана, емайлирана,стъклена или желязна, с плътно прилепващ капак.Използвайте  кошничка от неръждаема стомана,която се слага в тенджерата за готвене на пара.
8.Използвайте за готвене на тих огън глинени съдове.В тях храната се готви вкусно и здравословно.
9.При нужда използвайте чугунени съдове.Те бързо се загряват и бавно отдават натрупаната топлина.Можете да използвате такива съдове за варене на ястия от зеленчуци,ориз и бързо задушаване в малко вода.
10.Приемайте най -много по 2 различни зеленчука на едно хранене,охладени.

2 коментара:

  1. Много интересно, полезно и практично обяснение, Елена,
    Благодаря за чудесните публикации, здравословни рецепти и страхотни идеи!
    Сърдечни поздрави и хубави летни дни!

    ОтговорИзтриване
  2. Благодаря ти от сърце,Диана.Има още толкова много неща,които трябва да се знаят,че не успявам наведнъж да публикувам всичко в блога си.
    Поздрави!

    ОтговорИзтриване